فرهنگ و هنر

کتاب “بازی آخر بانو” اثر بلقیس سلیمانی را از دست ندهید.

تازه ترین اثر بلقیس سلیمانی رمان”بازی آخر بانو”

بلقیس سلیمانی با کتاب بازی بانو داستان سه دهه از زندگی دختری روستایی، باهوش و زیبا را به نگارش درآورده است.

موضوع کتاب بازی آخر بانو بلقیس سلیمانی چیست؟

کتاب داستان سه دهه از زندگی دختری روستایی، باهوش و زیبا به نام گل‌بانو است که بر مزار دوست سیاسی‌اش اختر در سال 1359 آغاز می‌شود، تصویری که هرگز از کابوس‌های گل‌بانو کنار نمی‌رود و بلقیس سلیمانی بارها با مرور آن روز و وقایع و اشخاص مرتبط پس از آن فضای سیاسی اجتماعی رمان خود را کامل می‌کند. گل‌بانو اما دختری فرا روستایی است و اگرچه همچون شخصیت زن بسیاری از رمان‌های عامه‌پسند، ماجراهای عشقی متفاوت را تجربه می‌کند؛ اما کتاب می‌خواند و رویای معلم شدن در سر دارد. داستان عقد آسمانی او با پسر عموی لاابالیش با اسارت در جنگ، ختم به خیر می‌شود و گل‌بانو عشق به معلم شهری روستا را تجربه می‌کند. عشقی که تا پایان کتاب زنده اما یک‌طرفه باقی می‌ماند. بی‌پناهی و فقر از مادرگل‌بانو، زنی معامله‌گر می‌سازد تا ازدواج با رهامی، کارمند فرمانداری و مرد مذهبی بانفوذ شهر برای جبران نازایی همسر او نفرت همیشگی گل‌بانو از مادر را منطقی جلوه دهد. گل‌بانو اما سرکش است و بارها دلیل ازدواج مجدد رهامی را همچون پتک بر سرش می‌کوبد و به جنگ باور عشق و مهربانی مرد جلاد ذهنش می‌رود.

بازی آخر بانو رمان پست مدرن است.

سلیمانی با قاعده‌ نوشتن یک رمان پست مدرن در فصلی از کتاب بی‌طرفانه، تریبون روایت را به دست رهامی می‌دهد و از او رفته رفته مردی ناخواسته؛ اما گرفتار وعاشق پیشه می‌سازد. پایان زندگی مشترک مرفه قهرمان سلیمانی و ابراهیم رهامی به ازدست دادن کودکش در ازای آزادی از زندان در بازی سیاسی‌است که گل‌بانوهمچون بسیاری در سال‌های اوایل دهه شصت در یک توطئه به آن وارد شده‌اند. گل‌بانو اکنون بیش از پیش تنهاست، به روستا بازنمی گردد و کتاب با جابه‌جایی سریع زمانی به آغازشیرین زندگی دانشجویی گل‌بانو در رشته‌ فلسفه دانشگاه تهران بدون وقفه ورق می‌خورد، ناگهان اما داستان از اوج سقوط می‌کند!

نویسنده همه‌ شخصیت‌های از ابتدا را نبش قبر می‌کند تا با دو قلم متفاوت و با پایانی عجولانه و دوست‌نداشتنی کتاب را به دو تکه‌ کاملا مجزا تقسیم می‌کند. بلقیس سلیمانی اشتباه پایان کلیشه‌ای گل بانوی استاد دانشگاه و حضور دانشجویی با نام رهامی که بسیار به او شبیه است را با اضافه شدن ضمایم پایانی تکرار و در دو ضمیمه‌ پر ابهام از کتابش، کلاس نویسندگی وآموزش چگونگی تزریق تخیل و رؤیاپردازی به واقعیت آنچه دیده و شنیده‌ایم، می‌سازد. بازی آخر بانو کتابی خواندنی برای نسل جامانده از دهه‌ اول انقلاب، برنده‌ جایزه ادبی مهرگان و بهترین رمان بخش ویژه‌ جایزه ادبی اصفهان است.

کتاب بازی آخر بانو

نویسنده : ریحانه نعمتی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا