اجتماعی

ثبت نام دانش‌آموزان اول ابتدایی از یکم خرداد/جزئیات هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

زرافشان خبر داد

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ثبت نام پایه‌های اول ابتدایی از ابتدای خرداد ماه آغاز می‌شود.

زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران افزود: ثبت نام پایه های اول ابتدایی برای سال تحصیلی 94-95 از اول خرداد ماه آغاز می‌شود و بعد از ثبت نام باید دانش‌آموزان برای دریافت گواهی به مراکز سنجش سلامت مراجعه کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: ثبت نام سایر پایه‌های دوره ابتدایی اول و دوم متوسطه نیز از نیمه خرداد ماه آغاز می‌شود که این ثبت نام به صورت الکترونیکی در مدارس انجام می‌شود و نیازی به حضور والدین برای ثبت نام نیست.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر دانش‌آموزی قصد تغییر مدرسه و یا منطقه تحصیلی خود را دارد در این صورت تنها خانواده‌ آنها نیاز است که برای ثبت نام به مدارس مراجعه کنند.

 

زرافشان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تغییرات پایه‌های تحصیلی برای سال تحصیلی آینده در دوره اول متوسطه چگونه خواهد بود، گفت: برای سال تحصیلی آینده در دوره اول متوسطه پایه نهم را داریم اما در دوره دوم متوسطه ورودی نخواهیم داشت.

 

وی اضافه کرد: ما برای پایه اول دوره دوم متوسطه امسال دانش‌آموز نداریم بر همین اساس ثبت نامی نیز برای این دوره‌ها نخواهیم داشت.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: سه سال زمان می‌برد تا دوره‌ دوم متوسطه به صورت سه ساله کامل شود و با سال جاری 4 سال دیگر این دوره تحصیلی به صورت کامل اجرایی می‌شود و مقطع پیش‌دانشگاهی حذف شده و دوره آموزش مدارس 12 ساله خواهد شد.

 

زرافشان در خصوص ورود دانش‌آموزان به برخی رشته‌های خاص مانند رشته علوم تجربی گفت: بر اساس آئین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز  و امکانات انجام می‌شود که هر 4 عامل باید به طور متعادل وجود داشته باشد.

 

زرافشان خاطر نشان کرد: هدایت تحصیلی و توسعه رشته‌ها با توجه به نیازهای هر استان انجام می‌شود و برای اینکه مراقبت‌های ملی نیز صورت گیرد وزارت آموزش و پرورش بر روی تصمیمات استانی نظارت انجام می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه اگر استانی با استانداردها فاصله وجود داشته باشد پذیرش دانش‌آموزان در یک رشته خاص بر اساس نیاز استانی صورت می‌گیرد، گفت: به طور مثال در رشته تجربی اگر در استانی نیاز باشد تنها 40 درصد دانش‌آموزان بر اساس فرم استعداد تحصیلی خود می‌توانند به این رشته وارد شوند و مابقی دانش‌آموزان باید در دیگر رشته‌ها تحصیل کنند.

 

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اضافه کرد: راه تغییر رشته برای تمامی دانش‌آموزان باز است و مطابق آئین نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان می‌توانند تغییر رشته دهند که دروس مشترک برای آنها در رشته دیگر حساب می‌شود.

 

زرافشان در خصوص وضعیت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان فعلی مدارس گفت: در حال حاضر هدایت تحصیلی در پایه آخر دوره راهنمایی انجام می‌شود.

 

وی بیان داشت: با توجه به عمومی بودن پایه اول دوره دوم متوسطه در پایان پایه اول دوره دوم نیز مجددا بر اساس عملکرد درسی دانش‌آموزان یک فرم هدایت تحصیلی داده می‌شود و این فرم، فرم قطعی خواهد بود.

 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال که دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه داریم که این افراد آخرین دانش‌آموزان این دوره هستند هدایت تحصیلی برای آنها با شیوه گذشته انجام می‌شود که هدایت تحصیلی آنها در پایان پایه اول متوسطه خواهد بود.

 

زرافشان بیان داشت: اگر مدرسه‌ای استانداردهای لازم را در خصوص فعالیت خود انجام ندهد آن مدرسه به یک مرکز آموزشی معمولی تغییر می‌یابد به عنوان مثال اگر مدرسه‌ای به عنوان مدرسه تیزهوشان فعال باشد اما عملکرد آموزش و تجهیزات لازم را نداشته باشد این مدرسه به مدارس عادی تبدیل خواهد شد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا