پزشکی و سلامت

تلویزیون‌های 3D مضر یا بی‌ضرر؟

 

شواهد علمی مبنی بر مضرات مشاهده‌ی تصاویر سه‌بعدی وجود ندارد اما زیان‌ نورهای ساطع شده از این نمایشگرها را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

دکتر محمد کی‌پور متخصص چشم در گفتگو خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: اصولاً توانایی دید سه‌بعدی در سال نخست پس از تولد در افراد با تکامل سیستم بینایی و رفلکس دو چشمی به وجود می‌آید، اگر به هر دلیل قابلیت دو چشم یکی نباشد در دید سه‌بعدی فرد اختلال به وجود می‌آید، حتی افرادی که دارای تنبلی چشم هستند پس از استفاده از این عینک‌ها دچار سردرد خستگی و تار شدن دو چشم می‌شوند.

 

وی در ادامه افزود: عینک‌های مخصوص دید سه‌بعدی از خاصیت تفکیک تصاویر و زوایای گوناگون در راستای درک و پردازش متناظر در مغز بهرمند می‌باشند و در صورتی که هر دو چشم از قابلیت بینایی مطلوب و متوازن برخوردار باشند در مشاهده تصاویر نمایشگرهای 3بعدی‌، مشکلی نخواهند داشت.

 

معمولاً اگر مشاهده‌ی تصویر نمایشگرهای 3بعدی در فاصله‌ی اندک از نمایشگر و بدون وقفه‌های کوتاه صورت پذیرد منجر به بروز علایم استنوپی و تحریک چشم‌ها و  اسپاسم و عضلات چشمی می‌گردد که امکان ایجاد اختلالات مذبور در افرادی که دارای انحرافات آشکار و مخفی چشمی و یا نارسایی تطابقی چشم و یا تنبلی چشم می‌باشند به وفور مشهود می‌باشند.

 

وی در ادامه اظهار داشت: شواهد علمی مبنی بر مضرات مشاهده‌ی تصاویر سه‌بعدی وجود ندارد اما زیان‌ نورهای ساطع شده از این نمایشگرها که بعداً در محدوده طیف‌های مضر برای بینایی به شمار می‌روند را نمی‌توان از نظر دور داشت که در این راستا استفاده از فیلترهای ویژه محافظتی و عینک‌های استاندارد که پس از مراجعات تخصصی اپتومتری تجویز می‌گردد.

 

کی‌پور در ادامه بیان کرد: افرادی که دچار خستگی چشم می‌باشند و سالمندان نیز در معرض عوارض محرک نمایشگرها قرار دارند که با تشدید پلک‌زدن و استعمال قطره‌های اشک مصنوعی در چنین مواردی می‌توانند از عوارض این وضعیت فائق آیند و باید توجه داشت که حتماً در روز کمتر از 2 ساعت از این عینک‌ها استفاده شود و بعد از هر 20 دقیقه استفاده حدود 20 ثانیه به چشم‌ها استراحت داده شود و در صورتی که افراد که از هرگونه عیب انکساری و مشکلات تطابقی و تقاربی بینایی رنج می‌برند با استفاده از تصحیح‌های اپتیکی ویژه و انجام تمرینات توان‌بخشی بینایی می‌توانند این مشکلات را حل کنند.

 

دکتر کی‌پور در پایان توصیه کرد: افرادی که دچار هرگونه اختلال و مشکل در دیدن تصاویر 3 بعدی هستند حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و حتی‌المقدور در سنین خردسالی این مشکلات تشخیص داده شود و تدابیر درمانی و توان‌بخشی صورت گیرد.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا