پزشکی و سلامت

تشخیص سرطان پروستات از طریق بوی ادرار

سرطان پروستات و ادرار

آیا میدانید از بوی ادرار میتواند به وجود سرطان پروستات پی برد؟ ادرار فرد مبتلا به سرطان پروستات با فرد سالم متفاوت است. در ادرار افراد مبتلا به این بیماری موادی وجود دارد و بوی ادرار با بوی ادرار فرد سالم فرق میکند.

محققان همچنان درباره بوی ادرار افراد مبتلا به سرطان پروستات در حال تحقیقند که با کامل شدن تحقیقات دیگر نیازی نیست پزشکان از بافت نمونه برداری کنند.

به گفته آنها ادرار 90% افرادی که سرطان پروستات دارند شامل مواد فراری میباشد که در ادرار افراد سالم دیده نمیشود و از روی بوی آن قابل تشخیص است.

طبق آمار از هر 10 مرد یکی به سرطان پروستات دچار میشود. پروستات در واقع غده ای است که جایش پشت مثانه میباشد و مایعی تولید میکند که اسپرم هایی که تولید میشود را در بیضه اش نگه میدارد. ادرار از مجرایی از وسط پروستات رد میشود. اگر سرطان پروستات زود تشخیص داده شود درمان آن راحتتر است.

پزشک بیمار را معاینه میکند و از وی تست خونی میگیرد و اگر شک کرد فرد سرطان پروستات دارد از بافت پروستات نمونه برداری میکند که این کار ناراحت کننده، هزینه بالا و عوارض احتمالی دارد. طبق مشاهدات سگها با بو کشیدن میتوانند سرطان پروستات را تشخیص دهند که این تشخیص تا 98 درصد موفقیت آمیز بوده است.

 قبلا سنسورهایی توسط محققان ابداع شده بود که نفس انسان را بو میکردند و پایین بودن قند را تشخیص میدادند. اکنون با تحقیق روی ادرار 100 مرد که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها وجود داشت و انجام اسپکترومتری gas chromatography-mass موادی در 90 درصد ادرار مردها پیدا کردند که نشانه ای از سرطان پروستات بود.

محققان میگویند اگر تحقیقاتشان گسترده تر شود سنسورهای بویایی ابداع میکنند که با بو این مواد را تشخیص دهند که دیگر نیازی به نمونه برداری نباشد .

همچنین بخوانید:

سابقه خانوادگی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را 8 برابر افزایش می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا