پزشکی و سلامت

تاثیر آلودگی هوا بر مغز کودکان/ کم هوشی تا آلزایمر

طبق یافته پژوهشگران زندگی در شهرهای دارای آلودگی هوا تاثیرات نامطلوبی بر رشد مغزی کودکان داشته و آنها را مستعد ابتلا به بیماری هائی مانند ضعف حافظه کوتاه مدت و آلزایمر می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد آلودگی هوا می تواند موجب صدمه دیدن مغز کودکان شده و تاثیرات مغزی نامطلوبی از جمله از دست دادن حافظه کوتاه مدت و کم شدن ضریب هوشی را در پی داشته باشد.

در همین رابطه پرفسور «لیلیان کالدرون گارسیدیوناس»، استاد دانشگاه مونتانا در ایالات متحده آمریکا، می گوید: «یافته های ما نشان می دهد که آلودگی هوا تاثیری نامطلوب روی ژن موسوم به apolipoprotein epsilon ۴ allele داشته و به میزان ۱۰ امتیاز از ضریب هوشی کودکان می کاهد. این موضوع به نوبه خود تاثیر منفی در جنبه های مختلف زندگی علمی و اجتماعی کودکان گذاشته و میزان بزه کاری و اختلالات رفتاری را در آنها افزایش می دهد.»

نتایج پژوهش های جدید انجام شده در این رابطه همچنین نشان می دهد که زندگی به مدت طولانی در فضای دارای آلودگی شدید هوا و محیط های دارای ریزگردهای مضر، سبب بالا رفتن خطر التهاب مغزی و تغییرات ساختار عصبی مغز و بروز بیماری هائی از قبیل آلزایمر و پارکینسون خواهد شد.

در این مطالعات همچنین مشخص شد کودکانی که در محیط های دارای آلودگی هوا زندگی کرده و ژن apolipoprotein epsilon ۴ allele را دارند به نسبت کودکان دارای ژن apolipoprotein epsilon ۳ allele که در محیط هایی با هوای سالم و مناسب پروش پیدا می کنند، در معرض  خطر بیشتر ابتلا به آلزایمر قرار خواهند داشت.

در این مطالعات، دو گروه از کودکان ساکن شهر مکزیکوسیتی با استفاده از متغیرهای مختلفی از جمله سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و شرایط آموزشی مورد بررسی قرار گرفتند. در ادامه کودکانی که دارای ژن apolipoprotein epsilon ۴ allele بودند با سایر کودکان دارای ژن apolipoprotein epsilon ۳ allele مقایسه شده و مشخص شد حداقل سه تفاوت عمده ساختاری در مغز این کودکان وجود دارد. در این گروه از کودکان همچنین تغییرات متابولیت های کلیدی مغز نیز مشاهده شد که منجر به آلزایمر خواهد شد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا