پزشکی و سلامت

بهبود سریع زخم

بهبود سریع جای زخم، درمان سریع زخم صورت، بهبود سریع زخم بخیه

وقتی جایی از بدنمان دچار سوختگی میشود، عمل جراحی میشویم و یا به طور کلی به جراحتی دچار میشویم اطرافیان توصیه های زیادی میکنند تا زخممان هر چه سریعتر از بین برود. البته باید بدانید همه توصیه های دیگران درست نیستند.

مصرف ویتامین C

برای بهبود سریع زخم ویتامین C بسیار کمک کننده است پس مصرف روزانه ومناسب این ویتامین را فراموش نکنید. فلفل دلمه‌ای، انواع مرکبات از جمله توت‌فرنگی، لیمو، پرتقال و ..، انواع کلم ها مخصوصا کلم بروکلی و گوجه فرنگی از جمله خوراکی های حاوی ویتامین سی هستند.

برای جذب بهتر و بیشتر ویتامین C ویتامین C را به اشکال مختلف مصرف کنید مثلا یک وعده یک عدد پرتقال متوسط بخورید وعده بعدی به اندازه یک لیوان سبزیجات خام مصرف کنید و یا نصف لیوان سبزیجات پخته شده نوش جان کنید.

مصرف پروتئین بیشتری

اولین پیشنهاد ما بعد از ایجاد زخم افزایش مصرف پروتئین میباشد زیرا با دریافت پروتئین بیشتر بافتها و اندام های آسیب دیده زودتر ترمیم میشوند.

اگر بدن به کمبود پروتئین دچار شود احتمال ابتلا به عفونتها وجود دارد زیرا سیستم ایمنی بدن ضعیف میشود. برای تامین پروتئین تخم مرغ، ماست، شیر (و دیگر لبنیات) و انواع گوشت مصرف کنید. همچنین میتوانید در ساندویچ خود از پنیر استفاده کنید، در املت و سایر غذاها مقداری شیر بریزید، به پوره میوه ها کمی ماست یا شیر اضافه کنید و یا حتی در سالاد خود از حبوبات و پنیر استفاده کنید تا میزان جذب پروتئین را بالا ببرید.

توصیه میشود 2 الی 3 واحد پروتئین در طول روز مصرف کنید که شامل 30 گرم گوشت ، یک تخم مرغ و یک لیوان ماست یا شیر میباشد.

مصرف ویتامین A بیشتر

برای بهبود سریعتر زخم ها ویتامین A بیشتری مصرفکنید. یعنی هر روز حدقل یک واحد از خوراکی های حاوی این ویتامین بخورید. منبع عالی برای تامین ویتامین A شامل هویج، سبزی هایی که رنگ سبز تیره دارند و حتی فلفل دلمه های زرد رنگ هستند که باید یک لیوان از آنها را به شکل خام و یا نصف لیوان از سبزی های پخته مصرف کرد. جگر نیز ویتامین A زیادی دارد.

خوردن غذاهای سرد

احتمال دارد در دوران جراحت ذائقه‌ شما هم تحت تاثیر قرار بگیرد و عوض شود. سعی کنید غذاهایی که بوی کمتر دارند و سرد هستند بخورید مانند غذاهایی که با پنیر درست میشوند، پنیر و حبوبات.

پرهیز از مصرف غذاهای شیرین، چرب و شور

این خوراکی ها مواد مغذی چندانی ندارند فقط کمی انرژی میدهند . خوردن فست فودها فقط کالری شما را زیاد میکنند و هیج تاثیر مثبت دیگری ندارند پس آنها را از زندگی خود حذف کنید.

مصرف مایعات بیشتر

مصرف بیشتر مایعات به جذب پروتئین بیشتر کمک میکند، هضم غذا را راحتتر میکند و زخم ها را سریعتر بهبود میبخشد. جراحت سبب میشود احساس تشنگی شما کمتر شود اما شما باید به اندازه کافی آب دریافت کنید.. شما میتوانید میوه ها و آب سبزی ها را هم در بین وعده های غذایی و هم همراه با غذا مصرف کنید.

برای تامین مایعات روزانه بدن شیر، آب و آبمیوه را فراموش نکنید. البته سبزیها ، میوه و سوپها هم میتوانند قسمتی از مایعات بدن را تامین کنند.

منظم بودن برنامه غذایی

وقتی دچار جراحتی میشوید باید 3 وعده غذایی و 3  الی 4 میان وعده مصرف کنید به صورتی که تمام مواد مورد نیاز بدنتان تامین شود.

اگر حتی به دلیل کم تحرکی و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هم اشتهایتان کم شد از وعده های غذایی خود نکاهید و به صورت 5 الی 6 وعده کوچک غذا میل کنید. میان وعده بین صبحانه و ناهار، ناهار تا شام و بعد از شام فراموش نشود.

مصرف روی

مصرف روی به اندازه کافی روند ترمیم زخم ها را تسریع میبخشد. روی در غذاهای دریایی ، گوشت گوساله و جگر به مقدار مناسبی وجود دارد . البته کره بادام زمینی، تخم آفتابگردان و بادام هم روی دارند اما میزان روی در آنها کم است. روی در لوبیا چشم بلبلی و غلات کامل هم وجود دارد.

چگونه ترمیم زخم باعث بروز سرطان می‌شود؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا