آرایش و زیبایی

برنزه شدن یا برنزه کردن پوست ؟

 

دکتر روح الله رجائی هرندی 

برنزه شدن یا همان رنگ گرفتن پوست ، در اثر تابش آفتاب به مدت نسبتا طولانی اتفاق می افتد که در حقیقت نوعی واکنش دفاعی پوست در برابر اشعه خورشید می باشد و باعث محافظت پوست در برابر اثرات شدیدتر اشعه خورشید می شود.اشعه ماورای بنفش نور خورشید با طول موج کوتاه (290 تا 320 نانومتر ) سریعا باعث بروز التهاب و قرمزی پوست می گردد.ولی اشعه ماورای بنفش که از منابع مصنوعی ساطع می گردد ، به شدت و به میزان حداکثر باعث التهاب و سرخی پوست می شود.

لذا برنزه کردن از راه تصنعی و توسط اشعه ماورای بنفش به پوست آسیب جدی وارد می کند.رنگ گرفتن پوست در اثر آفتاب در دو مرحله انجام میگردد:
1- مرحله اول که در آن تیره شدن پوست بصورت فوری ایجاد می گردد و به سرعت هم پاک می شود.تیره شدن رنگ پوست در این مرحله به علت تغییرات فتوشیمیایی در ملانین ( رنگدانه های پوست ) بوجود می آید.

2- مرحله بعدی یا مرحله تیره شدن بادوام پوست که بعد از 72 ساعت ایجاد شده و در اثر افزایش تعداد ملانین یا همان رنگدانه های پوست ایجاد می گردد.حساسیت افراد مختلف و با پوست های متفاوت نسبت به آفتاب سوختگی و برنزه شدن متغیر است.به اینصورت که پوست های خیلی سفید در اثر آفتاب دچار سوختگی ، التهاب و پوسته پوسته شدن گشته ولی هرگز برنزه نمی گردد . در انتهای طیف پوست های سیاه قرار دارد که تحت تاثیر آفتاب ، هرگز دچار سوختگی نمی شود ولی به میزان زیادی برنزه می شود.

در فاصله پوست های خیلی روشن و سفید تا پوست های سیاه ، از نظر چگونگی واکنش نسبت به آفتاب ، طیف های متفاوتی وجود دارد که در آنها به ترتیب هر اندازه که قابلیت برنزه شدن بیشتر باشد ، کمتر به آفتاب سوختگی دچار میشود . بدیهی است که اشعه ماورای بنفش با طول موج کوتاه در افرادی که دارای پوست روشن هستند زیان بیشتری وارد می سازد . لذا این افراد ( و بصورت کلی تمامی افراد جامعه ) نیاز به مراقبت و محافظت بیشتری در برابر آفتاب دارند. ( پوشیدن لباس آستین دارمناسب ، استفاده از کلاه و نقاب ، پرهیز از مواجهه طولانی مدت با آفتاب و نهایتا استعمال کرم های ضدآفتاب مناسب و سازگار با نوع پوستشان )

پزشک آنلاین

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا