فرهنگ و هنر

بررسی فیلم پل جاسوسی ساخته ی استیون اسپیلبرگ

بررسی فیلم پل جاسوسی ساخته ی استیون اسپیلبرگ

بررسی فیلم پل جاسوسی ساخته ی استیون اسپیلبرگ

پل جاسوسی یک فیلم اسپیلبرگی تمام عیار است ، فیلمی که با وجود جهت گیری های سیاسی به خوبی یک پدیده ی مستند را  روایت می کند ، آنچه در ظاهر مشاهده می شود جنگ دیپلماتیک میان دو ابر قدرت بوده و کارگردان وطن پرست هالیوود به گونه باور پذیری  آمریکا را مظلوم و پیروز نشان می دهد ، اما داستان آنچنان جذاب و خیره کننده تعریف شده که بیننده را وادار به قضاوت در مورد شخصیت ها می کند  . پل جاسوسی کامل ترین فیلم اسپیلبرگ است و از تمام زوایای تاریخی – سیاسی – فرهنگی سینما را به سخره می گیرد ، قصه از نمادها و نشانه های نوستالژیک پر است ، از ساخت دیوار برلین تا دستگیری جاسوس روسی در خاک امریکا که برای دست یابی به بمب اتم مورد اتهام قرار گرفته ، همه و همه از ابزار های سینمایی هالیوود است که با جلوه های ویژه داراری جذابیت بیشتری می شوند . واکنش های زیر پوستی در قصه بهترین کشش دراماتیک را ایجاد می کنند  و با خونسردی تمام سرنوشت داستان را تغییر می دهند ، به رابطه ای که بین وکیل (شخصیت قهرمان امریکایی) و جاسوس روسی شکل می گیرد خوب دقت کنید ، رابطه ی بین وکیل و موکل آن قدر احساسی و به دور از منطق است که به عنصری بی تاثیر در درام تبدیل شده ، اما قهرمان قصه که یک فرد پایبند به خانواده و حقوق اجتماعی است برای آزادی جاسوس روسی دست به هرکاری می زند و مخاطبان را شگفت زده می کند . قصه از نظر روانشناسی جاه طلبانه و زورگو است و با تلقین به مخاطب خواسته هایش را پیش می برد ، وقتی پدیده ای در حال وقوع است می توان از شکل گیری آن جلوگیری کرد اما اگر به شکل اولیه خود نزدیک شد باید از آن دور شد. قصه چنین رابطه ای را میان مخاطب و بیننده برقرار کرده و بیننده را از همان سکانس های ابتدایی برای نبردی بزرگ اماده می کند .

*ضد قهرمان

در داستان هیچ شخصیت ضد قهرمانی وجود ندارد و بزرگترین مانع قهرمان داستان ارتباط سرد دیپلماتیک بین دو کشور روسیه و امریکا است و با توجه به جزئیاتی که در ابتدای فیلم از جاسوس روسی به نمایش گذاشته می شود قهرمان را با چالش سطحی نگری روبه رو می کند ، البته این از ترفند های سینمایی کارگردان است و در همه ی زمینه ها از چنین عنصری بهره برده اما اینکه چرا برای بیان منظور خود قانون« ایجاد تنش میان مخاطب و قهرمان» را به کار می گیرد جای تفکر دارد . ایجاد تنش میان مخاطب و قهرمان در اینتراپت ذهنی(وقفه در رسیدن به منظور داستان) به مولف کمک می کند و سازنده ای که می خواهد رویدادی را وارونه جلوه دهد از چنین ابزاری در داستان گویی کمک می گیرد . ضد قهرمان داستان که یک شخص مجهول الهویت است (آقای ووگل) قهرمان را به بازوی دیپلماتیک درام تبدیل کرده و نشان می دهد که هرچه ارزش هنری فیلم بیشتر باشد تاثیر گذاری سیاسی آن بیشتر می شود .

بررسی فیلم پل جاسوسی ساخته ی استیون اسپیلبرگ

*ساختار

یک ساختار درون گرای ظاهرا مستند از اسپیلبرگ که با تشریح مسائل دراماتیک در چارچوب سینما تبدیل به روشی برای ارزیابی هنری شده ، ساختار هم پای داستان در حرکت است و آنچه این دو را از هم متمایز می کند رفتار های بیانی ، حالت های روانی و احساسات عمیق و شخصی بازیگر است که باعث شده بیننده جذب آرمان گرایی اسپیلبرگ شود . ساختار شعار انقلابی را در قصه تبدیل به پدیده ای مستند کرده و در پردازش آن بسیار موفق است . زاویه ی انتخابی برای کلوس آپ (نمای نزدیک ) ، حساسیت در انتخاب سبک فیلم برداری ، پردازش رنگ ، جلوه های ویژه بصری و … تاریخ سینما را برای بار دیگر تغییر می دهد . با توجه به تجریبات اسپیلبرگ از فهرست شیندلر ، نجات سرباز رایان ، اسب جنگی و … که در همه ی این آثار میهن پرستی خود را ثابت می کند ، باید گفت پل جاسوسی کاملترین ساختار سینمایی هالیوود است و متاسفانه از جزئی ترین رویداد های تاریخی موثر ترین درام های سینمایی را روایت می کند .

*جمع بندی

پل جاسوسی هم مانند دیگر آثار اسپیلبرگ بیان گر دفاع از نگرش های فرهنگی و ضد هنجار ابر قدرت های زورگو و سلطه طلب است که همواره سعی در پنهان کردن واقعیت دارند . با یک بار دیدن فیلم شاید از هنرمندی تام هنکس و کارگردانی بی نقص اسپیلبرگ هیجان زده شوید ، اما اگر برای بار دوم فیلم را با تمامی نمادگذاری ها و المان های سیاسی بررسی کنید به شعاری بودن اثر پی می برید . امروزه جنگ فرهنگی یک توهم توطئه به حساب می آید و در عین حال چنین پدیده ای در حال وقوع است ، همه ی سازندگان آثار سینمایی برای دفاع از هنجار های جامعه ی خود پشت دوربین می روند ، اما آنچه هالیوود و اسپیلبرگ را متمایز می کند اهداف پشت پرده ی دارماتیک داستان است . اگر بخواهیم آثار اسپیلبرگ را از نظر سیاسی ارزش گذاری کنیم در ابتدا باید به فیلم مضحک فهرست شیندلرز اشاره کرد و بعد از پل جاسوسی نام برد . اسپیلبرگ با ساخت آثار نژاد به یکی از سرمایه های سیاسی خالیوود تبدیل شد و همواره به عنوان قهرمان ملی از او یاد می شود .

بررسی فیلم پل جاسوسی ساخته ی استیون اسپیلبرگ

بررسی فیلم پل جاسوسی ساخته ی استیون اسپیلبرگ

نویسنده : تحریریه سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا