پزشکی و سلامت

بدون دارو سرماخوردگی تان را درمان کنید!

 

تغذیه سالم علاوه بر درمان ، عامل جلوگیری‌کننده از ابتلای افراد به سرماخوردگی است.

مریم مرادی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره چگونگی تقویت سیستم ایمنی در برابر سرماخوردگی گفت: برخی مواد غذایی و میوه‌های مفید برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن موثر هستند ،به همین دلیل برای اینکه سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به مبارزه علیه ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا بپردازد باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند.

 

وی افزود: مصرف پرتقال، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم،دریافت زیاد و منظم ویتامین «C »به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک میکند. همچنین غلات سبوس‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوبی برای ویتامین‌های گروه B هستند، مصرف نکردن این مواد در بدن سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی میشود. مصرف شلغم ،آویشن، زنجبیل و عسل برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

 

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف سیر که دارای آهن و روی(Zn) است، سبب تقویت سیستم ایمنی و کمک به کاهش خطر عفونت‌های ویروسی میشود عنوان کرد: همچنین نوشیدن زیاد مایعات از کمبود آب بدن که عامل بروز تب است پیشگیری می‌کند. آب، چای همراه با لیمو و عسل، دمنوش و جوشانده، آبمیوه‌های طبیعی و شیر کم چرب بهترین مایعات هستند.

 

وی بیان کرد: در زمان سرماخوردگی باید از مصرف غذاهای آماده، بسته‌بندی شده و کنسروها که از لحاظ ویتامین‌ها و مواد معدنی فقیر هستند خودداری کرد و بهتر است به جای مصرف این نوع غذاها بهتر است از انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغزها و دانه‌ها استفاده شود.

 

مرادی در پایان خاطرنشان کرد: هم چنین به افرادی که به سرماخوردگی مبتلا شده‌اند توصیه می‌شود در طول دوره درمان از مصرف محصولات شیرین و حاوی شکر که توانایی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد و می‌تواند پاسخ ایمنی بدن را تقلیل دهد خودداری کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا