اجتماعی

این بازار تعیین جنسیت قانون ندارد

شفا آنلاین>سلامت>با آنکه 10 سال است از روش غیر طبیعی تعیین جنسیت جنین در کشور می‌گذرد اما هنوز قانون یا آیین‌نامه‌ مدونی برای فعالیت مراکز ناباروری در سطح کشور وجود ندارد.

به گزارش شفا آنلاین،مراکزی تحت عنوان تعیین جنسیت جنین در سایت‌های اینترنتی و یا از طریق پیامک‌ تبلیغاتی مدعی می‌شوند که می‌توانند بصورت 100 درصد جنسیت جنین را بصورت دلخواه زوجین قبل از بارداری تعیین کنند.

 

موضوع انتخاب جنین و تعیین جنسیت دو ماجرای جدا از هم، این موضوع در اصطلاح رایج و فرهنگ عامه به یک معنا تلقی می‌شود تعیین جنسیت زمانی رخ می‌دهد که مادر باردار در میانه دوران حاملگی به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایش سونوگرافی دختر یا پسر بودن فرزندش را متوجه می‌شود اما انتخاب جنسیت که موضوع بحث این گزارش است به این معنی است که یک زوج، قبل از بارداری از پزشک خود می‌خواهند تا با انجام آزمایش‌های خاصی که روی پدر و مادر و جنین در آزمایشگاه انجام می‌دهد فرزندشان دختر یا پسر شود.

 

تضمین  مراکز تعیین جنسیت دروغ تبلیغاتی 

حمید گورابی رئیس پژوهشگاه رویان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: مراکزی که مدعی می‌شوند که می‌توانند جنین‌های آزمایشگاهی را مورد آزمایش قرار دهند و با روشهای مختلف ژنتیکی می‌توانند تشخیص دهند که جنین دختر است یا پسر هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که این موضوع بصورت 100 در 100 اتفاق می‌افتد.

 

وی افزود: می‌توان گفت میزان موفقیت در این روش به این بستگی دارد که بعد از انتقال جنین، تا چه اندازه شانس حاملگی برای فرد به وجود می‌آید که معمولا در روشها کمک باروری یک وضعیتی است که 35 تا 45 درصد یا در شرایط خوب تا 50 درصد امکان حاملگی وجود دارد.

 

 

گورابی در ادامه گفت: طراحی رنگ چشم تا به امروز به صورت جدی به انجام نرسیده است.

 

وی تصریح کرد: تغییر و تحول ژنها بر اساس وجود ژنهای خاص تعیین می‌شود  و این روشها اصولا اخلاقی نمی‌باشد و ما باید سعی کنیم که آنچه که در اختیار وی قرار گرفته است برای تشخیص بیماری استفاده کنیم و آنها را برای کارهای زائد بکار نبندیم.

 

 

خطراتی که توسط مراکز تعیین جنسیت گوشزد نمی‌شود 

رئیس پژوهشگاه رویان درباره خطراتی که در تعیین جنسیت جنین، مادر و جنین را مورد تهدید قرار می‌دهد و از طریق این مراکز گوشزد نمی‌شود، خاطر نشان کرد: اگر این روشها صرفا برای منظورهای غیر پزشکی انجام شود ممکن است مادر را تهدید کند البته همه روشهای پزشکی دارای خطراتی هستند به شرط اینکه نفعی که برای بیمار دارد بیشتر از خطرش باشد.

 

همچنین دکتر چوبینه رئیس مرکز ناباروری رویش هلال احمر گفت: خانواده‌هایی که به دنبال تعیین جنسیت جنین هستند باید این نکته را توجه کنند که حتما دارای 2 فرزند از یک جنس باشند و از فرزند سوم به بعد امکان تعیین جنسیت وجود دارد در غیر اینصورت امکان تولد کودک طبق جنسیت مورد نظرشان وجود ندارد.

 

آنچه که اهمیت دارد در موضوع تعیین جنسیت جنین رعایت مسائل اخلاقی و عرفی طبق نظر جامعه و شرع مقدس اسلام است چرا که برخی معتقدند این روش به عنوان یک روش علمی برای تعادل جنسیتی خانواده و کامل شدن قوانین برای آن به منزله این است که ما خانواده‌هایی را که یک جنس فرزند دارند متعادل نمی‌دانیم و بطور حتم یک واقعیت اجتماعی خاص را شکل می‌دهیم در صورتیکه باید به شخصیت، تربیت و اصالت کودک به عنوان یک انسان اهمیت داد نه جنسیت او چرا که این کار باعث می‌شود کم کم در یک جامعه تبعیض جنسیتی جایگزین تعادل شود.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا