اجتماعی

اینترنت رایگان و بدون فیلتر در دسترس قرار می گیرد

از مهرماه امسال؛

 

اوترنت اینترنت رایگان و بدون فیلتر این روزها به یکی از اخبار داغ فناوری اطلاعات تبدیل شده است و پروژه ای برای ارائه اینترنت بدون محدودیت است.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اوترنت نام پروژه ماهواره‌ای‌ است که از مدت ها پیش، طراحی های آن در آمریکا آغاز شده و آن گونه که وعده داده شده، قرار است از نیمه دوم سال 2015 میلادی آغاز شود تا حتی در دورافتاده ترین نقاط این کره خاکی بتوان به اینترنت پرسرعت و بدون محدویت دسترسی داشت.

بدین منظور و برای راه اندازی اوترنت، آمریکا دو ماهواره به فضا فرستاده است که به زودی فعال می شوند و می توانند بیش از چهار میلیارد کاربر جدید را به شبکه اینترنت کنونی متصل کند.

طرز کار اوترنت که به نوعی اینترنت آفلاین است و خود را مکمل اینترنت می‌داند این است که اول محتوای مورد نظر را روی سرورهای خود بارگذاری می‌کند و آن را با ماهواره‌های قرار داده شده در مدار زمین در ارتباط قرار می‌دهد. سپس شما با استفاده از دیش خانگی خود یا دریافت‌کننده‌ای که از خود این موسسه می‌توانید تهیه کنید، تمام اطلاعات یا هر بخشی که نیاز دارید را بر روی دستگاه‌های خویش مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ و موبایل دانلود می‌کنید و از این به بعد مانند دسترسی آنلاین به اینترنت ولی به صورت آفلاین می‌توانید از آن اطلاعات استفاده کنید.

نوع این اطلاعات هم محدود به نوع خاصی نیست و همه گونه داده، از ویدئو و موزیک گرفته تا متن و کتاب را می‌توانید در آن بیابید. برای این که بهتر طرز عمل این سیستم را متوجه شوید می‌توانیم طرز کار آن را به ساز و کار رادیو تشبیه کنیم. اوترنت نیز مانند رادیو از امواج رادیویی استفاده می‌کند ولی در فرکانسی متفاوت و به جای آن که آن امواج را فقط به صوت تبدیل کند، آنها را به هرگونه فایلی که شما نیاز دارید تبدیل خواهد کرد. سرعت انتقال داده‌ها نیز اکنون 200 مگا بایت در روز است.

دستگاه دریافت کننده لانترن

دریافت‌کننده انحصاری و جدید اوترنت نیز دستگاهی منحصر به فرد است. این دستگاه که لانترن نام دارد استوانه‌ای کوچک است و قابلیت دریافت مستقیم اطلاعات را از ماهواره دارد و هر چند ساعت یک‌بار خود را آپدیت می‌کند. علاوه بر این‌ها، لانترن قابلیت شارژ خود را وقتی که استفاده از نیروی الکتریکی ممکن نیست و با استفاده از سلول‌های خورشیدی که درون آن تعبیه شده نیز دارد. این دستگاه که لقب کتابخانه‌ جیبی به خود گرفته است به راحتی قابل حمل است و در هر محیط و هر گونه شرایطی قابل استفاده است. قیمت این دریافت‌کننده صد دلار است.

مناطق آبی رنگ، مناطقی‌ست که فعلا تحت پوشش ماهواره‌های اوترنت قرار دارند
اوترنت در بسیاری از نقاط دنیا از جمله آمریکای شمالی، خاور میانه که طبیعتا ایران را نیز در برمی‌گیرد، شمال آفریقا و بخش‌هایی از آسیا در دسترس است و این روند توسعه جغرافیایی به شدت و سرعت در حال رشد است به طوری که به عقیده مدیران این پروژه به زودی در جایجای کره زمین دیگر نقطه‌ای نخواهد بود که از دسترسی به اوترنت باز بماند چه وسط صحرا و چه در میان اقیانوس.

اوترنت، پروژه ای برای همه مردم جهان

برای آگاهی بیشتر در رابطه با تاثیر این پروژه بر آینده فناوری اطلاعات و امنیت سایبری، مهدی صیاد کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این پروژه در آینده ای نزدیک بسیار فراگیر می شود و اوترنت گامی بلند در جهت اتصال افراد بیشتر به فضای مجازی و افزایش ارتباطات میان افراد در سراسر کره خاکی می شود ولی نباید از مسئله امنیت و حریم شخصی افراد غافل شد.

مهدی صیاد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر امنیت سایبری اوترنت یا همان اینترنت رایگان بدون سانسور گفت: بی شک این دست پروژه ها در ازای جمع آوری اطلاعات کاربران، این سرویس را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می دهند و این مسئله می تواند در امنیت افراد در استفاده از این سرویس بسیار تاثیرگذار باشد.بطوریکه به راحتی می توان تشخیص داد که چرا باید در صورتی که در کشورهای فقیر و دور افتاده که آب برای آشامیدن ندارند برایشان اینترنت رایگان پرسرعت فراهم شود ؟

 

جواب این سوال کاملا واضح است و همانطور که میدانیم و کارشناسان اروپایی به آن اذعان کرده اند این پروژه در راستای جنگ سایبری در دنیا پیش می رود و کشورهایی با تکنولوژی برتر در این زمینه قصد دارند به کنترل افکار عمومی دنیا دست یابند.

از سوی دیگر نیز کنترل افکار عمومی آنچنان که به نظر می رسد نیز بدون هزینه نخواهد بود و کاربران قطعا بیشترین ضرر را از این موضوع خواهند برد و امنیت اطلاعات تنها موضوعی است که در این پروژه در نظر گرفته نشده است.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پایان افزود: استفاده از فناوری های نوین اینترنت نظیر اوترنت اگر با دانش و اطلاعات کافی همراه باشد و کابران با حفظ مسائل امنیتی وارد این عرصه شوند می تواند از خطرات ناشی از استفاده این سرویس رایگان پیشگیری کنند.

گزارش:امکانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا