پزشکی و سلامت

انواع سقط (Abortion)و دلایل بروز سقط چیست؟

Abortion

سقط جنین(Abortion) قبل از هفته 22 بارداری و قبل از رسیدن وزن نوزاد به 500 گرم رخ میدهد یعنی وقتی که نوزاد قابلیت زندگی ندارد.

انواع سقط در زیر آمده است که درباره هر کدام از انواع سقط توضیح میدهیم.

سقط ناقص:

در سقط ناقص خونریزی دیده میشود و دهانه رحم باز میشود اما جنین هنوز در شکم است که بایستی کورتاژ انجام شود.

 

سقط فراموش شده:

در سقط فراموش شده جنین مرده اما مادر متوجه نمیشود و فکر میکند هنوز حامله است. در این موقع مادر علائمی ندارد. در برخی از مادران باردار که قبلا حالت تهوع داشته اند امکان دارد این حالات از بین برود. در دیگر مادرها امکان دارد حالت استفراغ ادامه یابد و مادر متوحه مرگ جنینش نمیشود. اکثر خانم های باردار زمانی متوجه مردن جنین خود میشوند که به اختلالات انعقادی زیادی مبتلا شده باشند.

تهدید شدن به سقط:

در تهدید به سقط زن باردار دچار خونریزی میشود اما جنین حیات دارد و دهانه رحم هنوز باز نشده است.

سقط عمدی:

در سقط عمدی در در سونوگرافی آنومالی، انواع بیماری های ژنتیکی مشخص میشود و مادر یا جنین به بیماری دچار شده اند.در این وضعیت پزشکی قانونی به سقط مجوز میدهد زیرا اگر بچه در این شرایط به دنیا بیاید باز هم ناقص است.

 

سقط عفونی:

در سقط عفونی  جنین مدت  زیادی پیش مرده است و انواع باکتری ها روی آن وجود دارند و عفونت میکند به طوریکه این سقط جنین خیلی خطرناک است. در این حالت هرچه سریعتر باید درمان آنتی بیوتیکی انجام شود و یا مادر کورتاژ شود.

اگر بخواهیم از سقط جنین پیشگیری کنیم باید غربالگری‌های مرحله اول و دوم را در زمان مناسبی انجام دهیم زیرا اگر اختلال تشخیص داده شود و یا اگر زن باردار بیماری های گوناگونی داشته باشد پزشکی قانونی مجوز سقط را میدهد.

سقط جنین از پایان سه ماهه اول تا 20 هفتگی

3 درصد کل سقط ها در پایان سه ماهه اول تا 20 هفتگی اتفاق می افتد. این نوع سقط جنین  به دلیل مشکلات کروموزومی جنین و والدین، سرویکس (نارسایی دهانه رحم ) ، عفونت‌های بارداری، سن بالا, اختلالات جفت مثل جدا شدن جفت به خاطر ضربه ‌به شکم و پرت شدن از ارتفاع، آبریزش‌های طولانی که باعث عفونت رحم و سقط می‌شوند، فیبروم‌های رحمی و اختلالات ساختمانی جنین انجام می‌گیرد.

سقط جنین امکان دارد بخاطر اختلالات کروموزومی  مادر‌هاو پدرها ، به دلیل مشکلات آناتومی رحم مادر  یا داشتن دیواره  رحم و تک‌شاخ بودن و یا دوشاخ بودن رحم ایجاد شود . همچنین داشتن اختلالات ایمیونولوژی  مانند لوپوس در مادر و پدرها ، اختلالات هورمونی مادر مثل کم‌کاری تیروئید و دیابت کنترل نشده  از دیگر عوامل سقط است. برخی اوقات هم سقط بدون علت است.

سقط مکرر به سقطی گفته میشود که در 2 یا 3 بارداری به صورت مکرر رخ میدهد. 1 درصد خانم ها به سقط مکرر مبتلا میشوند. اگر خانمی دچار این سقط شد باید به پزشک مراجعه کنند تا علت آن مشخص شود. اگر سقط درست انجام شود بیمار سریع سلامتی اش را بدست می آورد.

اگر خانمی بعد سقط دچار کم خونی شد باید به جبران آن بپردازد. اگر مادر دچار عفونت شود درمان آنتی بیوتیکی باید انجام شود. بعد از سقط ممکن است خانم بلافاصله باردار شود. در زایمان طبیعی رحم کمی بعد از زایمان استراحت میکند ولی بعد سقط احتمال بارداری وجود دارد. پس خانم ها باید پس از سقط با رعایت نکات بارداری را عقب بیندازند.

انواع سقط

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا