پزشکی و سلامت

استفاده از وسایل پرتو پزشکی در اولویت آخر

رییس اداره پرتوهای وزارت بهداشت:

 

رئیس اداره پرتوهای وزارت بهداشت گفت: بیش از 50 درصد از آسیب‌هایی که از وسایل ساخت دست بشر به انسان وارد می‌شود از وسایل پرتو پزشکی است.

علی گورانی رئیس اداره بهداشت پرتو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در مورد آسیب‌های وسایل پرتو پزشکی گفت: 82 درصد از آسیب‌های وارد از پرتو از منابع طبیعی به انسان وارد می‌شود و 18 درصد دیگر آسیب‌های وارده از وسایل ساخته‌ی دست بشر می‌باشد.

 

وی همچنین افزود: وسایل متعددی هستند که با آسیب‌های پرتو پزشکی همراه‌اند اما بیش از 50 درصد این آسیب‌ها از وسایل پرتو پزشکی ساطع می‌شود.

 

گورانی با تاکید بر نقش تشخیص و درمانی تشعشات عنوان کرد: استفاده از تشعشات برای تشخیص و درمان آسیب‌ها است از جمله این کاربردهای درمانی و تشخیصی می‌توان به مواردی چون رادیو گرافی، تصویر برداری فک و صورت، سی‌تی اسکن، MRI، پزشکی هسته‌ای، رادیوتراپی، ماموگرافی، آنژیوگرافی‌، تراکم استخوان و . . . اشاره کرد.

 

وی با اشاره به ریسک بالای این پرتوها اظهار کرد: قسمت عمده‌ای از پرتوهای پزشکی پرتوهای یون ساز هستند که بسیار پر انرژی و پر ریسک هستند.

 

رئیس اداره پرتو وزارت بهداشت در پاسخ به دلیل استفاده از پرتوهای پزشکی با وجود مخاطرات زیاد بیان کرد: استفاده از پرتوهای پزشکی به دلیل جلوگیری از آسیب‌های خطرناک‌تر و جدی‌تر از مخاطرات پرتو پزشکی است. به عبارت دیگر انتخاب خوب و خوب‌تر است چرا که در صورت عدم استفاده از این پرتوها فرد آسیب‌های بیشتری را متحمل می‌شود.

 

وی ضمن بیان توجیه پذیری پرتوهای پزشکی مطرح کرد: پرتوگیری‌های پزشکی توجیه پذیری دارند چرا که فرد بیمار را درمان می‌کند اما موضوع اصلی پرتوگیری های غیر ضروری است که باید به سرعت جلوگیری شود.

 

علی گورانی راجع به علل پرتوگیری‌های غیر ضروری گفت: استفاده از پرتوهای پزشکی باید آخرین ابزار تشخیص و درمان باشد. در وهله‌ی دوم نیز باید کیفیت دستگاه‌های پرتو پزشکی افزایش یابد تا مخاطرات کنترل را برای افراد به بار آورد.

 

وی ادامه داد: استفاده از حفاظ و میله برای بیماران و افرادی که با دستگاه کار می‌کنند نیز امری ضروری است.

 

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا